Give Directly Kenia – Manna from heaven – deel 3 Aandachtig zenuwcentrum in Nairobi

Facebooktwitterlinkedinmail

Jan Atze Nicolai en Brigitta Scheepsma (bestuurslid en basisgroeplid Fryslan van onze vereniging) zijn in september op bezoek geweest bij Give Directly, het basisinkomenproject in Kenia. Een intense en indrukwekkende ervaring. Ze bezochten de dorpen Bamba in het district Kilifi en Magawa bij het Victoriameer, alsmede het hoofdkantoor van Give Directly in de hoofdstad Nairobi. Het derde deel van het verslag vind je hier. 

Het Call Centre van GiveDirectly

Het hoofdkantoor van GiveDirectly is verplaatst van Kisumu, waar het allemaal begon voor GiveDirectly, naar Nairobi. Wij vliegen daarom, in de vroege ochtend van 12 september terug van Kisumu naar Nairobi.
Na een korte vlucht landen we op het vliegveld van Nairobi, waar we taxichauffeur Edwin bellen die ons door Nairobi gaat loodsen. Ruim 20 km rijden door een drukke beweeglijke stad. Mensen op de weg die goederen en eten willen verkopen bij de meestal stilstaande auto ’s. Door de open ramen van de Taxi voel je de opgewarmde stad, en ruik je volop de vervuilde lucht. Nairobi is een stad met ongeveer 3,3 miljoen inwoners, en weinig rook- en roetfilters. Raampjes van de taxi dus maar zoveel mogelijk dicht….

Zenuwcentrum

Het gebouw -The Granadier Tower- waar GiveDirectly kantoor houdt lijkt een van de mooiere moderne gebouwen in de wijk. Sterker nog; een van de mooiere gebouwen van de hele stad. We gaan voorzichtig naar binnen. Op naar de zesde etage, waar GiveDirectly huist.  We worden hartelijk ontvangen door onder andere director GiveDirectly Kenia, Caroline Teti.

Het zenuwcentrum van GiveDirectly is het call centre. Hier werken zo ’n veertig medewerkers. Op een kleurig scorebord wordt de respons bijgehouden.
Het doel is om alle ontvangers minimaal 1 keer in de 4 maanden te bellen. Er is een uitgebreid enquêteformulier wat dan doorgenomen en ingevuld wordt.
Mensen krijgen onder andere vragen over besteding van het geld, gezinssamenstelling, en of er onenigheid gerelateerd aan de transfers is. Maar ook wordt hun mening gevraagd over de werkwijze van GiveDirectly. Het toont aan dat GiveDirectly een uitgebreid en zorgvuldig onderzoek doet. Wij worden geïnformeerd door Wesley en Evans. Wat ons opvalt is dat deze callcenter medewerkers eerst in het veld hebben gewerkt, en projecten bezocht hebben.

Calls are free

Wesley, Brigitta en Jan Atze in het Call Centre

Ze vertellen dat ze ook regelmatig gebeld worden door deelnemers aan het project. The calls are free. Ze krijgen veel vragen van mensen die ook mee willen doen aan het project. Helaas is later instappen niet mogelijk. Daar is GiveDirectly duidelijk in. Ook bellen veel mensen omdat ze dankbaar zijn dat ze mee mogen doen.
Onderzoek kan de werkelijkheid beïnvloeden, en er kan een band ontstaan tussen de enquêteur en de participant, die eveneens kan beïnvloeden. Daarom belt iedere keer een andere medewerker met een participant om deze beïnvloeding zo gering mogelijk te houden.

Aandacht

Het gaat duidelijk niet alleen om geld  en onderzoek bij de projecten van GiveDirectly. Wat wij zien zijn betrokken mensen die aandachtig werken. De idee dat door geld te geven mensen geen behoeft meer hebben aan aandacht en motivatie wordt hier weerlegt. Bestaanszekerheid bieden schept juist betrokkenheid. Zowel vanuit de ‘gever’ als vanuit de ‘ontvanger’. Aandacht voor de mensen. Zij tellen mee, doen mee en denken mee. 

Jan Atze Nicolai, Caroline Teti en Brigitta Scheepsma

Caroline Teti

Tot slot spreken we met Caroline Teti, director government and external relations. Na de eerste begroeting is zij de hele ochtend met een groep jongeren uit Nairobi in gesprek geweest. Deze jongeren willen ook graag onderdeel zijn van een project van GiveDirectly. Ze spreekt uitgebreid met hen, en ook later onderbreekt ze ons gesprek om nogmaals met hen in gesprek te gaan.
De vraag van de jongeren sluit aan bij onze vraag: Als een groep mensen mee mag doen en anderen niet, zijn mensen dan niet jaloers op elkaar en leidt dat niet tot onenigheid? Teti geeft aan dat er eigenlijk geen conflicten zijn hierover. Er is hoop bij de mensen: Maybe one day the money will reach them!  Eerder al hebben wij bij het call center gezien dat medewerkers de mensen uitgebreid vragen naar onenigheid gerelateerd aan de transfers.

Ook vragen wij waarom mensen in Bamba een lumpsum krijgen en geen basic income, en de mensen in Kisumu wel. Dit terwijl mensen Bamba vele malen armer zijn. De armoede die we daar gezien hebben laat ons nooit meer los. Het antwoord is eenvoudig. GiveDirectly is in Magawa begonnen. Later is Bamba erbij gekomen.

Teti vertelt ook over het spill over effect van de projecten, mensen geven en sturen geld naar familieleden. Ook geeft ze aan dat door basic income mensen geen geld meer van de kinderen nodig hebben. En dat een dollar in de dorpen meer waard is dan in de stad. Zorgvuldig worden dorpen gevraagd om mee te doen met een project, en ze worden uitgebreid geïnformeerd. Het aantal mensen dat mee kan doen is afhankelijk -logisch- van het geld wat beschikbaar is.

Caroline Teti: Basic income heeft

  • Effect op aspiratie
  • Effect op dromen
  • Effect op plannen maken
  • Effect op sparen
  • Effect op relaties


Inspirerend

Het bezoek aan GiveDirectly was en is inspirerend. De vele verschillende indrukken, ontwikkelingen en gesprekken zijn indringend en hoopgevend. Er komen nog veel onderzoeksresultaten over het basisinkomenproject in Kenia.
Wij denken dat basisinkomen kan helpen om de armoede te verslaan, wanneer basisvoorzieningen -zoals water en medische zorg- aanwezig zijn.

We rijden in de taxi terug naar het vliegveld. Dit keer via de Kalverstraat van Nairobi, aldus chauffeur Edwin, en langs het parlementsgebouw.
Een enorme Boeing vliegt ons terug naar huis. Vanaf gate 13 vliegen we de nacht van vrijdag de 13e in.

Jan Atze Nicolai en Brigitta Scheepsma, oktober 2019

Zie ook:

————–

Facebooktwitterlinkedinrssyoutube